9-te Jamboree Ursynowa 2010, 8 do 10 października 2010

gra strategiczna

Historia świata XX wieku

Cel postawiony uczestnikom: zdobycie jak największej liczby punktów zwycięstwa

Opis tła historycznego gry
Uczestnicy zostają podzieleni na 20 zespołów – 20 państw istniejących 28 czerwca 1919 r. (w dniu podpisania Traktatu Wersalskiego – kończącego I wojnę światową). Każde państwo ma inne uwarunkowania, możliwości przy rozpoczęciu gry. Jednak punktowany jest tylko i wyłącznie rozwój w trakcie gry. Każde państwo zbiera surowce, inwestuje w swoją gospodarkę, technologię, zbrojenia, strukturę i dba o ludność. Poza tym uczestniczy w wydarzeniach międzynarodowych. Za osiągnięcia w każdej z tych dziedzin otrzymuje punkty zwycięstwa. Gra kończy się jesienią 2010 r. Każde państwo podzielone jest na prowincje, oprócz tego na Mapie Świata są inne regiony, przydatne w ekspansji i wydarzeniach międzynarodowych.
 
Lokalizacje
  • Mapa Świata - na niej wszystkie państwa biorące udział w grze, dodatkowe prowincje, siły każdego państwa
  • Wielka Tablica Dziejów - tablica, na której pojawiają się wydarzenia międzynarodowe oraz informacje o działaniach wojennych
  • Siedziby państw graczy 
Surowce
  • Złoto
  • Żywność
  • Ropa naftowa 
Zasady
1. Jest tylko jeden zespół, który wygrywa grę. Nie ma możliwości wygranej koalicją. Nie ma wyróżnień, podium itd. 
2. Każde państwo otrzymuje na początku gry swój opis i wymienione współczynniki. 
3. Gra jest turowa – jedna tura – 10 minut – nieregularny upływ czasu w grze, zależny od natężenia wydarzeń międzynarodowych w historii zeszłego wieku.
4. Z góry są znane wartości przyznawanych punktów zwycięstwa za rozwój wewnętrzny państwa.
5. W punkcie centralnym gry jest Mapa Świata, „Wielka tablica dziejów” i Bajarz – gość, który opowiada o wydarzeniach międzynarodowych – on wprowadza zmiany w grze wpływające na losy państw.
6. Wydarzenia międzynarodowe dzielą się na przymusowe (z góry określono jakie państwa i na jakiej zasadzie w nich uczestniczą) i dobrowolne (są podobne do instytucji funduszy inwestycyjnych – wchodzę w ten interes tylko chętni, mogą wiele zyskać i stracić).
7. Formy bezpośredniej rywalizacji to – negatywne oddziaływanie na inne państwa w wyniku wydarzeń międzynarodowych i wojna.
8. W każdej turze, każde państwo może (o ile je na to stać):
a.    Wypowiedzieć wojnę
b.     Przeprowadzić działania zbrojne
c.     Zawrzeć traktat pokojowy
d.     Wyprodukować armię
e.     Zainwestować w technologię
f.     Wziąć udział w wydarzeniu międzynarodowym
g.     Wprowadzić reformy
9. Punktacja i opisy każdej z akcji znajdują się w następnych podrozdziałach opisu gry.

Wszelkie pozostałe szczegóły zostaną podane w trakcie Jamboree.